Seksuele klachten bij vrouwen

Vrijen is een plezierig bezigheid die normaal gesproken veel bevrediging geeft. Problemen met vrijen hebben dan ook vaak veel invloed op uw leven en op uw relatie. Om lekker te kunnen vrijen zijn enkele dingen nodig: opwinding, vochtige schede en een veilig gevoel.

Pijn is een gevoel dat doet denken aan beschadiging en heeft hierdoor een negatieve invloed op uw seksleven. Bij vrouwen is pijn tijdens geslachtsgemeenschap een veel voorkomende klacht. In medische termen heet dit : dyspareunie. Het inbrengen van de penis kan dan veel pijn opleveren. Als gevolg van de pijn gaat u de bekkenbodemspieren aanspannen. Het aanspannen van de bekkenbodemspieren is een belangrijk afweermechanisme van de vrouw tegen het inbrengen van de penis. Bij pijn wordt dit mechanisme als een reflex in gang gezet. Door het aanspannen wordt het inbrengen nog pijnlijker. Uiteindelijk zal het denken aan gemeenschap de bekkenbodemspieren al doen aanspannen en wordt gemeenschap onmogelijk. Het inbrengen van een tampon lukt dan vaak ook niet.

Het is daarom belangrijk om geen gemeenschap te hebben als het pijn doet. U traint dan het afweermechanisme en de bekkenbodemspieren worden steeds meer gespannen.

De bekkenbodem speelt een belangijke rol bij pijn tijdens vrijen. Een goed ontspannen bekkenbodem is namelijk nodig om lekker te kunnen vrijen. Zoals eerder al gezegd moet er ook sprake zijn van opwinding, want dan zorgt het lichaam dat de schede nat wordt. Als die opwinding er niet is of het veilige gevoel ontbreekt, kan een psycholoog/seksuoloog hulp bieden. Het is van groot belang dat er een goede samenwerking is tussen een pycholoog/seksuloog ,de bekkenfysiotherapeut en eventueel een haptonomisch therapeut.

Het spreekt voor zich dat nare seksuele ervaringen in het verleden ook op latere leeftijd tot problemen kunnen leiden. Ga daarom naar uw huisarts voor hulp.

Het is goed om te bedenken dat er naast gemeenschap meerdere manieren bestaan om te vrijen en om liefde lichamelijk uit te drukken.

Bron:E.J.Messelink,B-wijzer no24