Pijnklachten

Pijn is een vervelend gevoel en is meestal een alarmsignaal. Pijn is soms goed te verklaren, bijvoorbeeld bij een gebroken been.Vele andere vormen van pijn zijn echter moeilijker – of zelfs niet te verklaren. Dit geldt ook voor pijn in de geslachtsorganen, onderbuik, blaas, lies of het gebied rond de anus.

Vaak straalt de pijn uit van het ene naar het andere gebied. Als u plotseling pijn krijgt op één van deze plekken dan moet u naar de huisarts gaan. Als er geen verklaring voor de pijn wordt gevonden is behandeling lastig.

Om een  zomaar een paar voorbeelden te noemen;

U kunt rugklachten hebben maar de werkelijk oorzaak blijkt een verzakking van de baarmoeder.

U heeft pijn bij het scrotum uitstralend naar de benen, blijkt de oorzaak een overactieve bekkenbodem te zijn.
U heeft pijn bij het heiligbeen en u bent zwanger, blijkt het gewone zwangerschaps gerelateerde rugpijn te zijn.
De pijn zal uw leven gaan beinvloeden en een belangrijke rol gaan spelen. U kunt misschien niet meer sporten, niet meer uitgaan en misschien zelfs niet meer werken. Pijnstillers helpen onvoldoende en doen niets aan de onderliggende oorzaak. Pijn leidt ook tot slaapproblemen en oververmoeidheid, waardoor  u weer minder goed met pijn om kunt gaan.

De bekkenbodem speelt een belangrijke rol bij het ontstaan van pijnklachten in het bekken- en lage rug gebied. Als u de bekkenbodemspieren te vaak en te sterk aanspant, dan geeft dat spierpijn tot zelfs krampachtige pijn. Verder kunnen zenuwen en bloedvaten bekneld raken, waardoor de pijn toe kan nemen. Uiteindelijk kunt u merken dat steeds meer dingen die u doet pijn opleveren. De behandeling van chronische pijnklachten vergt een goede analyse van de klachten, vaak in samenwerking met andere zorgverleners.

De bekkenfysiotherapeut kan u o.a. leren om uw bekkenbodemspieren te ontspannen maar dit is niet altijd de eerst behandeloptie. Een verwijzing naar bijvoorbeeld een manueeltherapeut kan eerst nodig zijn. Wij werken nauw samen met diverse manueeltherapeuten. De patient wordt dan gezamenlijk besproken waarna een behandelplan wordt opgesteld.

Bron;E.J.Messelink,B wijzer nu 24