Bekkenklachten door overgang

Tijdens de overgang kunt u ook last krijgen van bekkenproblemen. Dit komt dan net als bij bekkenproblemen tijdens zwangerschap door het verslappen van de spieren en banden rondom de bekken. Het kan zijn dat u last krijgt van pijn in uw onderrug en dat het daarbij blijft. Toch zijn er ook vrouwen in de overgang die veel pijn ervaren door de bekkenproblemen en moeizaam gaan bewegen.

Waar pijn

De meest voorkomende klachten door bekkeninstabiliteit zijn:

• Pijn in de onderrug en in het schaambeen
  • Startpijn, pijn bij het starten van een beweging zoals opstaan uit bed
  • Pijn nadat u een lange tijd in dezelfde houding hebt gestaan of gezeten

Door de pijn kan het zijn dat u slechter slaapt ‘s nachts en als gevolg daarvan vermoeid wordt. Door vermoeidheid wordt de pijn vaak ook weer erger.

Pijn rond het schaambeen kan doorgaan tot de binnenkant van uw bovenbeen, de schede of uw lies. De pijn in uw onderrug kan doorgaan tot pijn over uw hele bil, de achterkant van uw bovenbeen, de lies en soms zelfs het onderbeen. Pijn in het stuitje wordt vaak erger wanneer u moe bent en bij specifieke bewegingen zoals bukken, fietsen op een hobbelige weg, hardlopen of draaien in bed.

Oplossing

Als u last heeft van dit soort klachten en in de overgang bent moet u oppassen dat u de klachten niet te lang negeert en als overgangsklachten ziet. Bekkeninstabiliteit kunt u verminderen door op uw houding te letten en uw manier van handelen aan te passen. Wanneer u last krijgt van klachten als de bovenstaande negeer die klachten dan niet en probeer ze te verminderen.

Bron:www.bekkenproblemen.nl

U kunt bij ons terecht met bekken-en bekkenbodem gerelateerde klachten.

Bij 1e consult verzoeken wij u mee te nemen: de verwijzing van de arts (indien aanwezig) en uw identiteitsbewijs.